به گزارش دیار آفتاب به نقل از  ندای تفرش ،تعزیه، در لغت به معنى سوگوارى و  در اصطلاح، به گونه‏ اى از نمایش مذهبى منظوم گفته مى ‏شود که در آن عده ‏اى اهل ذوق و کار آشنا در مناسبتهاى مذهبى و به صورت غالب، در جریان سوگواریهاى ماه محرم براى باشکوه‏تر نشان دادن آن مراسم  با رعایت آداب و رسوم و تمهیدات خاص و نیز بهره‏ گیرى از ابزارها و نواها و گاه نقوش زنده برخى از موضوعات مذهبى و تاریخى مربوط به اهل بیت به ویژه واقعه کربلا را پیش چشم بینندگان بازآفرینی می کنند .

اجرای تعزیه تنها به یک شهر خاص محدود نشده و در شهرهای متعددی برای علاقه مندان برگزار می شود . در تفرش نیز این آیین از دیر باز به خصوص در ایام محرم و صفر رواج داشته و افراد زیادی در این عرصه وارد شده و خوش درخشیده اند . یکی از این افراد تفرشی  " رضا حیدری " است.

 



ادامه مطلب
تاريخ : 20 / 5برچسب:تعزیه بادرود,یاد ها,گزارش مصور ازتعزیه,علاقه نسبت به تعزیه, | 1 PM | نویسنده : هادی اشتری نژاد |

سلام میکنم خدمت تمام  تعزیه دوستان و بازدید کنندگان این وبلاگ.

در این پست تصمیم گرفتم ، کتاب *** میرعزا کاشانی در قلمرو تعزیه *** نوشته ی خانم سمانه کاظمی را معرفی کنم. این کتاب شامل: تعزیه نامه ها ، سروده ی مرتضی سلیمانی در مدح استاد فیاض ،  نسخ چند مجلس تعزیه ( از جمله تعزیه های غریب) ، دیدار و مصاحبه ای با هاشم فیاض ، توضیحاتی در مورد میر عزا ، تذکره ی حضرت سلطانعلی بن محمد باقر (ع) ، ثواب زیارت آن حضرت ، تعزیه شهادت آن حضرت ، جستاری در تعزیه های گل و بلبل ، کنیز کشی ، حر ، علی اکبر (ع) ، قاسم(ع) ،  ترکمن زوار امام رضا ، آب کشی امام حسن و امام حسین ، عالم زر ، دفن شهداء  و ...... می باشد.

در ادامه ی مطلب ، تعداد زیادی از عکس های قدیمی (با توضیحات) که در این کتاب به چاپ رسیده رو قرار دادم.



ادامه مطلب
تاريخ : 31 / 5برچسب:, | 2 PM | نویسنده : هادی اشتری نژاد |

براي ديدن عكس هاي قديمي تعزيه خوانان لطفا به ادامه مطلب بريد.



ادامه مطلب
تاريخ : 9 / 5برچسب:تعزيه بادرود,عكس,عكس تعزيه خوانان قديمي, | 1 AM | نویسنده : هادی اشتری نژاد |

 این وبلاگ در نظر دارد که برای بهبودی اطلاع رسانی وتبدیل شدن به منبع تصاویر و کلیپ های تعزیه خوانی در شهرستان به تعدادی افراد نویسنده احتیاج دارد تا بتونیم این هنر ماندگار در شهرستان را بیشتر رواج بدهیم ودرضمن از تمامی همکاران وهمشهریان گرامی درخواست میکنم اگه مطلب، فیلم، عکس و... در مورد تعزیه وتعزیه خوانی دارند لطفا به دستمون برسونند یا لینک آن را تو نظرات قرار بدن تا با نام خودشون در«وبلاگ تعزیه بادرود »قرار بدیم .

با تشکراز همکاریتون

ایمیل:ASHTARIHDI@GMAIL.COM

شماره تماس:09137432378

 

کانال تعزیه بادرود در آپارات



صفحه قبل 1 صفحه بعد